Mi leszek, ha nagy leszek….

Baranyai (b) András könyve igazi képeskönyv: a szöveg mellőzésével mutatja be a legismertebb, leggyakoribb foglalkozásokat 36 oldalon. A sort a rendőr kezdi, majd utána felvonul a buszsofőr, a zenész, a képviselő, az újságíró, a tűzoltó, az útkarbantartó, a zöldségárus, a fodrász, a festőművész, az orvos, a focista, a pincér, a tanár, a kertész, a pék, a tudós és az űrhajós. A képek között szerves összefüggés van: mindegyiken ott van – a háttérben – a következő rész főszereplője. 

Boksayné Pap Emese írása…

Így például ahol a rendőr a forgalmat irányítja, a háttérben már ott „várakozik” a buszsofőr, hogy átvegye a színteret a következő rajzon. A képek közötti szoros kapocs lehetővé teszi a könyv két irányba való olvasását: haladhatunk balról jobbra, de jobbról balra is. Ha (változatosságként) a fordított irányt választjuk, akkor a foglalkozások bemutatását az űrhajós kezdi el, és a rendőr zárja le.

Habár véges számú szereplőt mutat be, a történet nem ér véget az utolsó oldalon. A szerző lehetővé teszi a folytatást, vagyis arra biztatja az ifjú olvasót, hogy folytassa a
foglalkozások felsorolását újabb szereplők megemlítésével, vagy beszéljen arról, hogy milyen foglalkozást szeretne választani felnőtt korában.

A szöveg hiánya nem vesz el a könyv teljességéből, sőt, inkább hozzátesz, hiszen nem „szűkiti” le a képek mondanivalóját egy konkrét szöveggel, hanem biztosítja
az olvasó szabadságát, megmozgatja a gyerek és a szülő fantáziáját és szókincsét. Mindenki annyit mond el, amenyit lát, tud vagy akar. Ezért a Mi leszek, ha nagy
leszek… nem csak a legkisebb korosztálynál arathat sikert, hanem a már írni-olvasni tudó iskolás gyerekeknél is, szüleiknél is, sőt a tanítóknál és a magyar nyelv szakos
tanároknál is. Mivel a könyv több olvasatot rejt, ezeket a lehetőségeket a fogalmazás órán is kitűnően ki lehet használni.

A könyv egyik érdekessége, hogy olyan műfajhoz tartozik, amelyet az olvasás- és íráskutatók szívesen, előszeretettel használnak fel osztálytermi kutatások során az ún. hangosan gondolkodtató feladatok elvégzéséhez. Mivel a szöveg hiányzik, az olvasó-író gyerek (fiatal felnőtt) feladata, hogy „pótolja” a szöveget, azaz hogy megírja saját történetét. Ez a saját verzió elkészítése adja meg a mentális folyamatok „letérképezését” a hangosan gondolkodtatás során.

A fentiek nyilvánvalóvá teszik, hogy Baranyai (b) András könyve sokoldalú, izgalmas, játékra és játékosan, örömmel végzett, mégis magas fokú szellemi tevékenységre
invitál, és az olvasóközönség széles spektruma számára biztosítja a képolvasás örömeit.

Demeter Éva írása a könyvről.

About these ads

1 hozzászólás to “Mi leszek, ha nagy leszek….”

Oszd meg velünk a véleményed!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

You are commenting using your Twitter account. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

You are commenting using your Facebook account. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

You are commenting using your Google+ account. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Követés

Értesítést küldünk minden új bejegyzésről a megadott e-mail címre.

Csatlakozz a 33 követőhöz

%d blogger ezt szereti: