Berg Judit: Mesék a Tejúton túlról

 Már régóta szemezgettem a Tejúttal, ha be-betévedtem egy könyvesboltba, előbb-utóbb valamiféle csoda folytán mindig a kezembe került. Valahonnan olyan ismerősnek tűnt. Beletelt egy kis idő, mire leesett a tantusz: Michael Ende Végtelen Történetére emlékeztet.

Igaz, ez nem olyan terjedelmes és drámai, nem kell a Semmi elől menekülni, de a furcsa tájakon való utazás a hazajutás reményében egyértelműen visszaköszön a könyvből. A könyvfesztiválon egy hirtelen ötlettől vezérelve lekaptam a polcról és már vittem is (na jó, azért kifizettem). A kezdet sem volt rossz, ugyanis a Millenárisban épp szembe jött velem Berg Judit, úgyhogy kunyeráltam tőle egy aláírást és közben elbeszélgettünk az új Ruminiről is, amin már az utolsó simításokat végzi (továbbra is iszonyú szimpatikus). Mire a Moszkváról a Móriczra ért a villamos, már tudtam, hogy jól döntöttem.

A történet dióhéjban: Bojti, az elsős kisfiú és Tücsök, a nagycsoportos kislány összekapnak a játszótéren Bojti új, csili-vili, piros biciklijén. Addig-addig rángatják, amíg az el nem repíti őket messze a Tejúton túlra (ahol mint kiderül, tilos biciklizni, ezt kéretik észben tartani). A gyerekeknek mindenféle furcsa tájon át kell átutazniuk (Homokországon, Kőországon, Növényországon, Árnyékországon, Vasországon és Fordított országon) a Bátrak útján haladva, hogy hazajussanak a Földre. A könyv hét fejezete egyébként külön történetekként is megállják a helyüket, így magukban is tökéletesen alkalmasak esti mesének.

Amerre Bojtiék járnak, megoldódnak a problémák, elsimulnak a konfliktusok és kibékülnek az ellenségek (természetesen csak némi nehézség árán), ahogy azt egy igazi mesében illik. A könyv még felnőtt fejjel is nagyon élvezetes. Berg Judit zseniális nyelvezetével, korlátlan fantáziájával és Gévai Csilla különleges rajzaival valóban elrepítenek a Tejúton túlra.

Nekem az „Aromanók és bumfordok” fejezet lett a szívem csücske. Aki még nem hallott olyan farkaséhes lényecskékről, akik vaksötétben szaladgálnak és illatos növények, fűszerek nőnek a zsebükben, hát kapja kézbe a Tejutat és ismerkedjen meg Kapor Apóval, Csombor Zsomborral és Vaní Lilivel. Az meg biztos, hogy bármit megadtam volna egy ilyen messzire repítő piros bicikliért. Persze csak ha ül valaki a csomagtartón.

