A Meseutcán és a Pagony blogon is olvashatjátok milyen könyvek kerülnek elő íróink, költőink, kritikusaink háza táján a nyáron. Mifelénk is jobban megy az olvasás, mint az írás, aminek ősszel ti is élvezhetitek a következményeit. De mik is ezek a könyvek?

Most két részletben megmutatjuk, miközben pedig köszönetet mondunk a Móra, Csimota, Vivandra és a Holnap, Egmont kiadóknak, hiszen nyári olvasmányaink jó részét tőlük kaptuk.
A cikkhez mellékelt fotók pedig a Zebegényben közösen töltött hosszú hétvégén készültek. Köszönet érte Rukinak.
Kata: Dorkával kezdem, (16 hónapos) kedvence a Móra Kiadó gondozásában megjelent Disznók az esőben és Móricz Török és a tehenek című könyve, Pásztohy Panka illusztrációival. Két kisvakondos lapozója is van, szigorúan ez eredeti kisvakond illusztrációkkal, és pár hónapja elszerette fiamtól a Pötty könyvet is.
Három és fél éves kisfiam a lovagvilág varázslatában él, így, bár változatos és sokféle könyv kerül a kezébe, de a legtöbb kedvenc lovagos vagy katonás. Nézegetni szokta Barczy Zoltán és Somogyi Győző Magyar huszárok és Kertai Zalán Hunok – magyarok, Rokon népeink harci kultúrája című könyveit, ezeket jobbára a képek miatt. David Melling Apu, hová tűnt a puszim? című kedves meséje sok estén kerül elő. Örömmel teszteljük Richly Zsolt – Marék Veronika A kékpöttyös elefánt (Vivandra -Eszter megj.) című munkáját, bár ez nem lovagos mese.
Fejből gyakran mondok azok közül, amelyeket én gyűjtöttem össze (Mesél a világ), és előkerülnek Grimm legszebb meséi, és Benedek Elek Világszép nádszálkisasszony című népmese gyűjteménye is.
A Képes Biblia szintén sokszor előkerül, hiszen abban jócskán akad nézegetni való római katona karddal és dárdával, és Keresztelő János élete és halála is foglalkoztatja fiamat. A rómaiak kapcsán Romulus és Remus történetét kell gyakran elmesélnem. Ez igencsak motivál, hogy a legközelebbi alkalommal Villámhajigáló Diabáz, illetve a Rettentő Görög Vitéz történeteit megszerezzem.
Őszintén örültem, amikor végre hozzájutottam Shulamith Sahar A negyedik rend – nők a középkorban című könyvéhez, nagyon gyorsan elolvastam. Karczag György méltatlanul elfeledett történelmi kalandregény sorozata (Zúgó nyilak, A trónon harmadik, Idegen páncélban) a nyár egyik ajándéka volt. Ami még vár rám (egyelőre valamelyik könyvesboltban), az Timothée de Fombelle Ágrólszakadt Tóbiásának második része, Nyulász Péter Helkája, és Kiss Ottó A másik ország című könyve.)
És hogy teljes legyen a családi helyzetjelentés: apa kezében Mednyánszky Vályogházak című könyvét, John Seymour Elfeledett mesterségek és Fügedi Erik Uram, királyom című könyvét láttam legutóbb.

Nóri: Azt mondta volt egyszer Esterházy, hogy az igazi olvasás naiv, öncélú. Hát, mi ilyesféle naivitással vágtunk neki nyár elején a képregényeknek. Az örömszerzés végett. Ötéves kisfiam odaragadt a könyvesbolt padlójához egy Hergé képregénnyel a kezében, s mert nem akartunk gyerek nélkül hazamenni, jött velünk a Tintin sorozat egy része is (Coke en stock). A cseh, gyerekeknek írt nagy képregény klasszikus lett a másik nagy gyerekkedvenc: a Čtyřlístek (Négylevelű lóhere szószerinti fordításban) négy jóbarát (ruhába bújt macska, kutya, nyúl és malac) kalandjait meséli el. Én unom, de kétéves kislányom ugyanolyan rajongással lapozgatja, olvastatja magának mint a kisfiam, persze különböző értelmi és értelmezési szinteken fogadják be a történeteket. A kimondottan felnőtteknek szánt képregények közül a Salsedo – Jouvray – Salsedo alkotótriász Nous ne serons jamais des héros  című művét olvastam (és dugdostam gyerekeim elől). Képregényes hangulatunkba csöppent bele Annie Groovie két könyve, a Leon és az illemszabályok, ill. a Leon és a környezetvédelem, és kezdem már lassan én is sejteni, miért lesznek egyre rongyosabbá e képeskönyvek nálunk.
De mert nálam szöveg nélkül mit sem ér a könyv, legyenek bármilyen csábítók is a képek, olvastunk sokszor sok mesét a Nini néni-ből, forgattuk körbe-körbe Menyhért Anna A kis ló c. meséjét, ismételjük már ki tudja hányadszor Szutyejev Vidám meséit. Végére hagytam a nagy tutikat, vagyis azokat a gyerekkönyveket, melyekben (legalábbis családi fogyasztásunk szerint) ott van benne kerek-perec, hogy olvasni jó, jó, jó, és még ennél is több egy kicsit: David Grossman Itamar és Rut meséi című könyvét van szerencsénk cseh fordításban olvasni, egyszerűen zseniális, ahogy ez a pasi belebújik óvodáskorú gyerekei szemszögébe, érzéseibe, világába. És rajta kívül sok szeretettel ajánlom mindenki figyelmébe David McKee Elmer könyveit is. Ha még nem búúúúúztatok bele minden gátlás nélkül a nagy világba, akkor Elmerrel megtanulhatjátok, milyen felszabaduló öröm kerekedhet az efféle csintalanságból 🙂

Nyulász Viki:  Berci nyári nagy kedvence  A baba bab. Nyulász Péter a nagybátyja, erről a rokoni kapcsolatról azonban 21 hónaposan csekély fogalma van. (Sajnos ritkán is találkoznak.) A rajongás tehát őszinte és elfogulatlan – és nagy valószínűséggel Schall Eszter illusztrátor keze is benne van a dologban 😉 .
Emellett napi szinten porondon van A Vakond autója, nadrágja és űrhajója Zdenek Miler-től, Marék Veronika Boribon és Kipp-Kopp meséi, Laci és az oroszlán, a Móra Kis felfedező zsebkönyvei ( persze a vonatos és az autós a kedvenc ), a Liza és Micsoda, Berg Judit-Agócs Írisz Maszat könyvek ( Maszat játszik, alszik, épít ), Pásztohy Panka illusztrálta Hóc-hóc ( a cicáiért bolondul ), Iciri-piciri, a Pötty könyv, Cini-cini, Aranysityak, Zsubatta és most egy szuszra nem is jut több eszembe. Névnapra ( aug. 24. ) kap Kiss Ottó Állatos albumot,  Paulovkin Boglárkás Guriga nyuszit ( Elbújtam! ) és Doktor Maszatot.
Én éjjel, fejlámpával olvasok szuszogó csemetém mellett, most éppen Monaldi és Sorti Secretumát.
Réka: Hamarosan költözöm, így a pakolászás hevében sok régi kedves könyvem is a kezembe akadt. Örömmel tapasztaltam, hogy nagyon sok közülük mórás. Íme néhány, amit újraolvasgattam.
Tordon Ákos: A rézorrú tündér – Egyik kedvencem volt, amikor kaptam. Akkortájt csak kétévente utazhattunk Magyarországra, így az onnan kapott könyveknek nagyon tudtunk örülni. Ezt a könyvet Pesten vásárolták meg nekem a szüleim. Sokszor elolvastam, kissé látszik is az állapotán. Az illusztrátora Gaál Éva. Nagyon tetszett a rézorra a tündérnek és a bodori feje.  Emlékszem, hogy a Tortaeső című mesét olvastam el a legtöbbször.
Osvát Erzsébet: Az álomszuszék medvebocs –  Ezt a lapozgatót azért is nagyon szeretem, mert Reich Károly illusztrálta. Gyönyörűek a rajzok. Aki kezébe veszi ezt a lapozgatót, garantáltan többször előveszi majd. A könyv 1983-ban jelent meg.
Federico Garcia Lorca: Két esti hold –  Lorca költészete mindig is közel állt hozzám. Nagy élmény számomra, hogy  ma már spanyolul is olvashatom. Ezt a könyvet is a szüleimtől kaptam,  valamikor a 80’-as évek közepén. Ami különlegessé teszi, hogy a költő eredeti rajzaival jelent meg, olyan nagy alkotók tolmácsolásában, mint András László, Eörsi István, Jékely Zoltán, Nagy László, Rab Zsuzsa, Somlyó György, Tótfalusi István, Végh György, Weöres Sándor.
Horacio Quiroga: Az őserdő meséi – Ez a könyv is az egyik gyerekkori kedvencem volt. Dél- Amerika különös, őserdei állatairól szólnak  a történetek. Quirogát ma már felnőttként is élvezettel olvasom. Ezt a könyvet is Reich Károly illusztrálta.
Gyurkovics Tibor: Kudi a levegőember –  Mindig is akartam egy Kudi cimborát magamnak, és Gyurkovics Lányomlánya mintha az aprógyermek énem másolata lenne. Ahogy a Valaki megjelenik című írásban szuszogás nélkül kérdez, hát, ilyen voltam. És az én Papulim is ilyen szeretettel válaszolgatott. Olyan jót tett a lelkemnek ezt a könyvet újra elolvasni.
Eszter:  A 2,5 éves fiam a legújabb Marék Veronika kötetet nyúzza Annipanni, mesélj nekem! és a Laci és az oroszlánt, Liza és Micsodát; mindenféle méretű és témájú böngészőket, és persze mindent, amiben traktor szerepel, köztük egészen komoly (méretében és tartalmában) lexikont is. A 4 éves Zsófival éppen Frank L. Baum Oz, a nagy varázslóját olvassuk, sajnos nem a Rét Viki- Szegedi Kata-félét, mivel nem áll módunkban beszerezni. Réka Pukkáját is sokszor kérik, de elő-előkerül Urai Erika – Bognár Lajos: Hogyan laknak? című könyve is, dacára annak, hogy idősebb gyerekeknek való. Nagy sikere van a Pötty könyvnek Hervé Tullet-től, Rassmus Rosa und Bleistift kötetének, Brun-Cosme&Tallec farkasainak és Molnár Olgi Pont, görbe, egyenesének.
Természetesen az örök felülmúlhatatlan kedvenc, Berg Judit, könyveiről szó se essék! És türelmesen meghallgatják anyát, amikor Ottlik és Debreczeni Gyöngyi Garabó Gerebenjéből olvas. Közben én elolvastam, mint tudjátok néhány mórás könyvet, Nyulász Péter Helkáját, illetve felnőtt könyveket, nem utolsó sorban Kiss Ottó A másik ország című regényét próbálom olvasni most. És olvastam Máté Angi Mamóját is.

Hamarosan következik Kinga, Marika, Éva és a többiek beszámolója.

Reklámok