Borsi Éva küldött nekünk egy interjút. Hotya Hajnit pedig már ismeritek a műfordítások és a Tanulj Másképp Műhely kapcsán. A cikk apropója nálam például az, hogy a gyerekeim angoltanára konkrétan megvette tőlünk az egyik társasjátékot, annyira tetszett neki. Mi pedig most bepillanthatunk a kulisszák mögé.

B.É.:Kommunikációfejlesztés játékosan bármely életkorban – méghozzá angolul. Hotya Hajnit, a Smart Cards társasjáték-sorozat ötletgazdáját és szerzőjét kérdeztük az örömteli nyelvtanulás titkairól…

Milyen inspirációk vezettek a Smart Cards társasjáték megalkotásához? Honnan jött az ötlet, milyen hiányt éreztél?

Hotya Hajni: Szakmai meggyődésem, hogy a valódi nyelvtudás aktív, és beszélgetés révén tanulunk a leghatékonyabban. A Smart Cards társasjáték saját fejlesztés, amit az egyetem befejezése után nem sokkal, már aktívan dolgozó nyelvtanárként álmodtam meg, kifejezetten a beszédkészség fejlesztésére. Ekkor felnőtteket és egyetemistákat tanítottam az Oxford Nyelviskolában, minisztériumokban, az RTL Klub televíziónál és az ELTE lektorátusán.
Mindig is kísérletező típus voltam és fontosnak tartottam, hogy tanítványaimnak élvezetes és pörgős órákat tartsak – egyszerűen azért, mert önző módon én is jól akartam érezni magam… És persze csábított az alkotás izgalma. Éjszakákon át írtam a kommunikációs kártyákat és arra jutottam, klassz segítség lenne a kollégák és a diákok számára egy jópofa társasjáték sokféle gyakori témával, kérdéssel. A társasjáték tehát valójában oktatási segédeszköz – mert mint minden vérbeli tanár, én is csak egy smasszer vagyok, aki azt akarja, hogy a tanítványai minél többet tudjanak…

Kik segítettek a játék megjelentetésében?

Szerencsés vagyok. Ha hiszek valamiben, képes vagyok lelkesedésemmel másokat is magammal ragadni. A Smart Cards első kiadásában angol- és némettanár-kollégák mellett
a családom segédkezett. Az első kiadást apukámnak köszönhetem – ő is újító, izgága alkat, sorra jegyezték be a találmányait, így amikor 2000-ben eléálltam a szókincsfejlesztő
társasjáték ötletével, másnapra megvolt a nyomda hozzá. Azt hiszem, az ő számára is fontosabb volt az alkotás izgalma, mint a profit. Hát így kezdődött…

Miért éppen Smart Cards a játék neve és milyen nyelveken jelent meg?

A játék első kiadása (képünkön) németül, franciául és angolul is megjelent. Igyekeztünk olyan márkanevet keresni, ami mindhárom nyelven jól cseng. A konyhaasztal mellett némi
ötletelés után eldőlt, hogy legyen a játék neve Cartes Sages (ejstd: kárt százs), ami franciául gyönyörű. Ennek megfelelője a német Kluge Karten és angol Smart Cards… Mindhárom
nyelven frappáns, sokatmondó és egyszerű név – gondoltuk akkor és álmunkban sem hittük volna, hogy tíz évvel később a csapból is smart folyik (nevet). Annyi bizonyos, hogy amikor a terméket szerzői jog alá helyeztem, még nem létezett sem smart phone, sem pedig smart kártya… Nem rossz névrokonok, bár nekem egyik sincs.

Milyen volt a játék első fogadtatása?

Visszatekintve világosan látszik, hogy a koncepció megelőzte korát, hisz több szempontból is innovatív volt: a száraz, passzív szöveg- és nyelvtancentrikusság helyett valami más, egyedi utat kínált a nyelvtanulásban, és határozottan a beszédközpontúságot képviselte. 12 évvel ezelőtt mindkét vezérgondolat, a beszédfejlesztés és a játékosság is úttörőnek számított.
A játékot újszerűsége ellenére – vagy épp annak köszönhetően – a kollégák lelkesen fogadták. Az iskolák jelentős hányada rendelt belőle szerte az országban, a francia nyelvű változat a Francia Intézet kulturális attaséjának támogatását élvezte. Ez adta a bátorítást ahhoz, hogy a játékot továbbfejlesszük és magasabb nyelvi szinteken is megalkossuk. Ebben Bakonyi Györgyi és Köteles Dóra voltak szerzőtársaim. Mára világos, hogy jó úton jártunk: az élményszerű tanítás önálló irányzattá nőtte ki magát és ajátékpedagógia is egyre nagyobb teret nyer az oktatási gyakorlatban.

Az angol nyelvvel épp csak ismerkedőknek, az „állandó újrakezdőknek”, érettségizőknek és nyelvvizsgára készülőknek is kínáltok társasjátékokat. Hogyan épül fel a sorozat?

A sorozat három részes. Az első szint a legnépszerűbb: ez a Smart Cards Elementary, amely alapszinten tudó nyelvtanulóknak készült (A1, A2 szint). Szívből ajánljuk családoknak,
általános iskolásoknak, újrakezdőknek, alapfokú vizsgára készülőknek – akár felnőtteknek is.

A következő rész a középhaladó szint, a Smart Cards Pre-Intermediate, amelynek különleges táblája egy lengyel festőművésznő, Grela Alexandra alkotása. Ezt a szintet hetedik osztályos kortól a középiskola végéig terveztük (B1, B2 szint). A visszajelzések szerint sokan használják középfokú vizsgára vagy érettségire készüléskor is.

A Smart Cards Intermediate komplex és provokatív kérdéseivel már a felsőfokú vizsgaszinthez közelít (B2, C1 szint). A kollégák középfokú vizsgára készüléskor és emelt szintű érettségire felkészítéskor is hasznosnak találták. Ennek játéktáblája Falcione Sarolta munkája, akit az olvasók Bosnyák Viktória ifjúsági regényeinek illusztrátoraként ismerhetnek és aki Bakonyi Györgyi ötletei alapján készített részletgazdag és humoros grafikákat.

Az alapszintű Elementary játékokat kiknek ajánljátok? Gyerekeknek vagy felnőtteknek?

A Smart Cards Elementary továbbfejlesztett változata (upgraded version) két cserecsomagot is tartalmaz, és két tudásszinten játszható, így a játék rugalmasan változtatható az adott nyelvi szint szerint.
Egyaránt ajánljuk általános iskolás gyerekeknek, illetve mindazoknak, akik már legalább 6 hónapja tanulnak angolul. A fő cél a sikerélmény. A szókincs változatos, felnőttek számára is élvezetes, sőt, olykor valódi kihívást jelent, ha például Shrek kerül szóba:) A kérdéstípusokból kóstoló találhattok Facebook oldalunkon vagy a www.smartcards.hu oldalon.

Milyen nyelvi feladványokat tartalmaz az alapszintű társasjáték?

A játéktábla egy városkát ábrázol üzletsorral. Ahogy a játékosok lépegetnek, minden mezőn nyelvi feladat vár rájuk. Ezeket a kérdéseket a játékostársak olvassák fel egymásnak, így mindenki aktívan szerepel. A hat kártyacsomag között találunk „Keresd meg, mutass rá!” – feladatokat, személyes kérdéseket. Másutt a játékosoknak el kell dönteniük egy-egy állításról, hogy igaz- e vagy hamis, illetve meg kell mondania szavak ellentétét. A játék tartalmaz még feladványokat, rejtvényeket, szócsaládokat és meglepetés-kérdéseket. Minden csomag más kommunikációs kompetenciát fejleszt szövegértéstől a beszédkészségig. A játékkal rendszeresen játszva hosszú távra begyakorolhatjuk és aktivizálhatjuk a személyes témaköröket, a fontosabb igéket, mellékneveket, prepozíciókat és határozószavakat, valamint az üzletek, állatok, színek, napok, hónapok, számok, bútorok, élelmiszerek, használati tárgyak, ruhák témáinak szókincsét. Mindez az életben használható tudást eredményez tankönyvízű, használhatatlan tudás helyett.

Úgy tudom, folyamatosan teszteltétek az alapszintű játékot. A legújabb kiadás milyen változtatásokon ment keresztül?

Jelenleg a Smart Cards Elementary társasjáték harmadik, továbbfejlesztett kiadása kapható. A tanárok és diákok visszajelzései alapján több mindenen változtattunk. Más lett a dizájn, laposabb a doboz, gazdagabb a szókincs, több a kérdés, több a kártyacsomag. A játék differenciált felhasználást tesz lehetővé, együtt játszhat vele kicsi és nagy. A szövegeket színes betűkkel szedtük a diszlexiások kedvéért, akiknek sokat segít, ha színekhez, mozdulatokhoz köthetik az új információt. A játékszabály rugalmasabb, a játék gördülékenyebb, valamint az új kiadás részletes többnyelvű szószedetet is tartalmaz, ami megkönnyíti a szavak ellenőrzését. Egy megoldáskulcsot a doboztetőbe is rejtettünk…

A gyerekeket villámgyorsan meghódította a Smart Cards társasjáték. A szülők hogyan fogadták az elképzelést, hogy otthon játszva angolozzanak?

A közös játék az örömteli tanulás ideális kerete, az egyik leghatékonyabb tanulási forma. A társasozás közös élmény, minőségi együtt töltött idő gyerekeinkkel. Az a pozitív tapasztalatom, hogy egyre több családban válik természetessé, hogy a szülő a gyerkőccel spontán módon „merül el” egy idegen nyelvben – jellemzően az angolban. Azokban a családokban, ahol akár csak egy-egy szó, hétköznapi mondat erejéig természetes a második nyelv jelenléte, a gyerekek bátrabban, gátlások nélkül kommunikálnak.

A Smart Cards Elementary-vel való játékhoz nem szükséges magas szintű nyelvtudás a szülő részéről. Amint említettem, a játék többnyelvű miniszótárat, megoldókulcsot is tartalmaz, és a kártyákon szerepelnek a lehetséges válaszok. Gyakran előfordul az is, hogy a gyermek többet tud angolul, és ő „tanítja”, vezeti apát vagy anyát. Ez természetes, hiszen a gyerekek a médián és az interneten keresztül számos forrásból kapnak idegennyelvi inputot, és adott esetben többet tudnak szüleiknél. Ez új perspektívát ad a játéknak, így talán az orosz nyelven szocializálódott generáció is inspirációt kap a nyelvi fejlődéshez.

A Smart Cards társasjáték ebben az évben az Európai Nyelvi Díj pályázat legjobbjai között szerepelt, amihez gratulálok. Mi volt a független szakértők véleménye? Milyen terveid vannak a játékkal?

A szakértők véleménye szerint a „játék koncepciója minden tekintetben összhangban áll a korszerű nyelvoktatás alapelveivel, a tapasztalatok és a visszajelzések alapján motiválóan
hat a tanulókra és tanárokra egyaránt, és hatékonyan segíti a nyelvtanulók idegen nyelvi kompetenciájának fejlesztését. A nyelvtanítás élményközpontú programjában a játék nem
pusztán öncélú, érdekességével és a tanulási siker közvetlen feed back-jével tartós motivációt teremt.” A bírálók méltatják a játékok magas színvonalát, egyediségét is.
Pedagógiai célom és társadalmi üzenetem túlmutat a társasjátékokon. Fontos, hogy a nyelvtanulás – és általában a tanulás – ne jelentsen stresszt, szorongást. Ennek különös jelentősége van a hátrányos régióban élő gyerekek esetében, ahol a (nyelv)tudás valóságos kitörési pontot jelenthet. A játékos módszerek teremtette pozitív légkörben a tanítványok sikerélményeket és közösségi élményeket élnek meg, és motiválttá válnak a tanulásra. Minden közösségépítő pedagógiai módszer az egymás iránti odafigyelést, az egymásra hangolódást, a személyiségfejlődést és egyszersmind a toleranciát, az integrációt is szolgálja, legyen az kooperatív módszertan, élmény- vagy játékpedagógia. A valódi sikereket elérő iskolák felismerték ezt és ragyogóan alkalmazzák Magyarországon. A mi Tanulj Másképp Műhely nevű alternatív formációnk, a www.tanuljmaskepp.hu nonprofit akcióival igyekszik eljutni a hátrányos régiókba, hogy a közvetlen tantárgyi célon túl társadalmi értékeket is közvetítsen, mint például a már említett generációk közti párbeszéd, kreatív gondolkodás, kulturális nyitottság, társas intelligencia, és az együttműködés. Kiadónk, az Európai Tudástranszfer Kiadó tervezi ezen kívül a játékok egyéb nyelveken való publikálását, valamint a gyermekcentrikus élményszerű tanítási módszerek propagálását szakmai berkekben.